Je hebt meer stress dan je denkt!

Werken, kinderen, huishouden, sporten, sociale contacten onderhouden en ergens onderaan je to-do list, die je op de een of andere manier nooit helemaal lijkt af te kunnen afvinken, staat “me-time”. Het is onmogelijk om zoveel ballen dag in dag uit hoog te houden en nog steeds vrolijk, fit en energiek door het leven te gaan. (Zelfs niet als je volleerd jongleerder bent. ;-)) “Je moet gewoon tijd voor jezelf maken!” wordt er geroepen. Tja, ze hebben helemaal gelijk, maar zeg eens eerlijk: lukt het jou voldoende?

Kortstondige stress kan ons lichaam prima aan. Ons lichaam maakt dan extra van het hormoon cortisol aan. Cortisol houdt ons alert, geconcentreerd, efficiënt en zorgt ervoor dat we niet ziek worden. Klinkt goed, toch? En dat is het in principe ook! Het wordt alleen een ander verhaal als je altijd maar “aan” staat. Productie cortisol draait overuren waardoor je je constant opgejaagd voelt. Je vindt het moeilijker dan ooit om even te stoppen en zelfs als je een nacht goed geslapen hebt, word je moe en chagrijnig wakker om vervolgens toch weer door te knallen.

Dan doe ik er nu nog een schepje bovenop! Als jij namelijk denkt dat dit de enige vorm van stress is in je leven, dan heb je het mis! Ook luchtvervuiling, chemische bestanddelen in verzorgings- en schoonmaakproducten, medicatie, (voedsel)allergieën, piekeren, (chronische) ziekte en verkeerd en ongezond voedsel geven allemaal stress in je lichaam. Je lichaam maakt geen onderscheid in de herkomst van de stress. Stress is stress…

Als dit allemaal te lang aanhoudt, kom je op een punt dat je lichaam niet meer gevoelig is voor cortisol of het niet meer genoeg aan kan maken, met als gevolg dat je moe, warrig, somber en prikkelbaar wordt en allerlei vage klachten krijgt. Je pikt iedere verkoudheid mee, je gedachten stoppen niet met malen, je snauwt je partner en kinderen af, je slaapt slecht, of juist heel veel, en afvallen lukt niet meer.

Niet alle stress van buitenaf kunnen we voorkomen, maar we kunnen wel controle hebben over wat we aan voedsel in ons lichaam stoppen (en trouwens ook over wat we erop smeren). Hoe zit dit bij jou? Eet jij dingen die jouw lichaam extra belasten of kies je juist voor voedsel dat jou helpt met stress om te gaan en ervan te herstellen? Helaas doet het merendeel van de mensen het eerste en dat is ook niet zo gek. Je lijf lijkt te schreeuwen om een snelle boost in tijden van stress en dat is fysiologisch gezien ook echt zo, maar het vergt een andere aanpak om de vicieuze cirkel te kunnen doorbreken of zelfs verergering te voorkomen.

In mijn volgende blog zal ik je vertellen welke voedingsmiddelen je, zeker ten tijde van stress, beter kunt vermijden en welke je juist kunnen helpen en meer energie geven.

Vind je het moeilijk om jouw vicieuze cirkel van allerlei stressklachten te doorbreken of ontbreekt het je aan energie hiervoor? Als ervaringsdeskundige op het gebied van stress en burn-out weet ik namelijk als geen ander hoe lastig dit is. Ik begeleid je graag in simpele stapjes naar een weer fit en vitaal leven. Om het voor jou zo makkelijk mogelijk te maken, blijven we zo dicht mogelijk bij jouw gewoontes en kijken we in eerste instantie naar waar we met de minste inspanning de meeste winst voor jouw gezondheid kunnen behalen. Jij hoeft mij alleen maar een kort berichtje te sturen en ik zorg voor de rest. Gewoon doen! Je kunt er alleen maar beter van worden!


Desiree Lips
06-21952650
Oud-Beijerland
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
KvK 77609638

Ik val als CAT-therapeut onder Wkkgz-klachtrecht en tuchtrecht bij de Geschilleninstantie Alternatieve Therapeuten (GAT). GAT is een rijks erkende en volledig onafhankelijke Wkkgz geschillencommissie. Voor meer informatie over mijn klachtenregeling zie: gatgeschillen.nl
Ik werk als CAT-therapeut volgens de richtlijnen van de GAT-beroepscode. Voor meer informatie zie: gatgeschillen.nl/beroepscode